Rio Mare

Smanji sliku

Prednosti

Zbog visokog udela belančevina i esencijalnih masnih kiselina, riba je nezamenjiva namirnica.

Mišljenje lekara

Riba: nezamenljiva namirnica
Zbog visokog udela belančevina i esencijalnih masnih kiselina, riba je nezamenljiva namirnica. Njene belančevine imaju visoku biološku vrednost jer su pune esencijalnih masnih kiselina koje su neophodne za rast organizma i stalnu obnovu tkiva.
Omega-3 masne kiseline - eikozapentaenska kiselina (EPA) i dokozaheksaenska kiselina (DHA) - pridonose ključnim funkcijama kao što je primjerice zaštita od ateroskleroze i tromboze. Uz to imaju jako protivupalno delovanje, omogućuju bržu obnovu tkiva, štite živčani sistem, mrežnicu oka, itd. Redovna konzumacija ribe takođe smanjuje opasnost od razvoja dijebetesa tipa 2, doprinosi poboljšanju raspoloženja i smanjuje razvoj alergija.

Budući da organizam odrasle osobe više ne može da proizvodi esencijalne masne kiseline i imajući na umu da su ribe jedina namirnica koja može ljudima da obezbedi dovoljnu količinu tih kiselina, potpuno je razumljivo zašto većina stručnjaka preporučuje najmanje tri do četiri riblja obroka nedeljno. Uz to, riblje meso bogato je mineralima, kao što su fluor, selen, jod i fosfor (dok su ostale vrste hrane osobito siromašne fosforom), kojih često nema dovoljno u našoj ishrani, a koji pomažu radu kardiovaskularnog, mišićnog i nervnog sistema.

Takođe treba istaknuti da su ribe koje sadrže velike količine masti, kao što su tuna, losos i skuša, naročito bogate vitaminima A, D i E. Nažalost, statistika pokazuje da i dalje ne jedemo dovoljno ribe. Konzervirani riblji proizvodi posebno su privlačni zbog jednostavne upotrebe i prikladnosti za najrazličitija jela – mogu se koristiti  u sosevima za testeninu, bogatim salatama, a takođe ih možemo uključiti u glavna jela kao i tople i hladne priloge.

Konzervirana riba odlična je sa nutritivnog stajališta, ali i kao alternativa za one koji nemaju vremena ili prilike za spremanje sveže ili zamrznute ribe. Konzervirana riba u prirodnom soku sadrži manje od 1% masti i 107 kilokalorija u 100 g proizvoda pa je tako alternativa tunjevini u maslinovom ulju za one koji drže niskokaloričnu dijetu. Potrošači koji moraju da ograniče unos soli mogu da pomešaju tunjevinu sa neposoljenim povrćem, odnosno ne moraju soliti jela koja već sadrže so. Kako deca uopšteno vole konzerviranu tunjevinu zbog njenog ukusa, ona može predstavljati važan prvi korak ka privikavanju na riblji okus.

PROF: ALFREDO VANOTTI, hirug;
profesor dijetetike i nutricionistike, Medicinski fakultet, Državni univerzizet i Univerzitet Bicocca Milano; Prededniki talijanske organizacije za dijetetiku i nutricionistiku (ADI), Lombardija i Švicarska